2021. március 12., péntek

 Fogalmazás 03.12. Horváth Erika

Gyakorolj és fogalmazz változatosan!

Kedves Szülők és Gyerekek!

Találtam egy videót, egy másik iskola tanító nénije készítette a diákjainak. A fogalmazás tagolását ismételjétek át a videó megnézésével.

https://www.youtube.com/watch?v=l4Uxka7yNt8

Nézzétek meg a fogalmazás mf. 47.oldalán az 1.feladat ábráját is. A 47.ol.2. feladatban kössétek össze a szövegrészleteket a fogalmazás részeivel!

A fogalmazásokat változatossá tehetjük bővített mondatokkal, szófordulatokkal. Olvassátok el a 49.oldal. 1.a.feladatban lévő idézeteket. Az üres keretekbe írjátok be a b, részben lévő hétköznapi kifejezések előtti számokat, hogy mit hogyan fejeztek ki az írók. 

Gyakoroljátok a rokon értelmű szavak alkalmazását! 

mf. 50.ol. 3. a megy ige rokon értelmű alakjaival egészítsétek ki a mondatokat. 

mf. 52.ol. 7.b. a rejtvényt töltsétek ki!

mf.52.ol. 7.c. Alkoss mesét a képsorról. Tedd minél változatosabbá! 

Napi másolás: Az alábbi versből másold ki hogyan fejezzük ki, azt hogy valaki vagy valami halad!

Akinek nehéz itt olvasni a verset, lementettem word-be egy oldalra, írjon messengeren üzenetet, aki kéri, átküldöm neki. 


feladatok visszaküldési határideje: 2021. 03. 18. csütörtök


Gyimóthy Gábor: Nyelvlecke


Egyik olaszóra során,

Ím a kérdés felmerült:

Hogy milyen nyelv ez a magyar,

Európába hogy került?


Elmeséltem, ahogy tudtam,

Mire képes a magyar.

Elmondtam, hogy sok, sok rag van,

S hogy némelyik mit takar,


És a szókincsben mi rejlik,

A rengeteg árnyalat,

Példaként vegyük csak itt:

Ember, állat hogy halad?


Elmondtam, hogy mikor járunk,

Mikor mondom, hogy megyek.

Részeg, hogy dülöngél nálunk,

S milyen, ha csak lépdelek.


Miért mondom, hogy botorkál

Gyalogol, vagy kódorog,

S a sétáló szerelmes pár,

Miért éppen andalog?


A vaddisznó, hogy ha rohan,

Nem üget, de csörtet - és

Bár alakra majdnem olyan,

Miért más a törtetés?


Mondtam volna még azt is hát,

Aki fut, miért nem lohol?

Miért nem vág, ki mezőn átvág,

De tán vágtat valahol.


Aki tipeg, miért nem libeg,

S ez épp úgy nem lebegés,

Minthogy nem csak sánta biceg,

S hebegés nem rebegés!


Mit tesz a ló, ha poroszkál,

Vagy pedig, ha vágtázik?

És a kuvasz, ha somfordál,

Avagy akár bóklászik.


Lábát szedi, aki kitér,

A riadt őz elszökell.

Nem ront be az, aki betér . . .

Más nyelven, hogy mondjam el?


Jó lett volna szemléltetni,

Botladozó mint halad,

Avagy milyen őgyelegni?

Egy szó - egy kép - egy zamat!


Aki "slattyog", miért nem "lófrál"?

Száguldó hová szalad?

Ki vánszorog, miért nem kószál?

S aki kullog, hol marad?


Bandukló miért nem baktat?

És ha motyog, mit kotyog,

Aki koslat, avagy kaptat,

Avagy császkál és totyog?


Nem csak árnyék, aki suhan,

S nem csak a jármű robog,

Nem csak az áradat rohan,

S nem csak a kocsi kocog.


Aki cselleng, nem csatangol,

Ki "beslisszol" elinal,

Nem "battyog" az, ki bitangol,

Ha mégis: a mese csal!


Hogy a kutya lopakodik,

Sompolyog, majd meglapul,

S ha ráförmedsz, elkotródik.

Hogy mondjam ezt olaszul?


Másik, erre settenkedik,

Sündörög, majd elterül.

Ráripakodsz, elódalog,

Hogy mondjam ezt németül?


Egy csavargó itt kóborol,

Lézeng, ődöng, csavarog,

Lődörög, majd elvándorol,

S többé már nem zavarog.


Ám egy másik itt tekereg,

- Elárulja kósza nesz -

Itt kóvályog, itt ténfereg...

Franciául, hogy van ez?


S hogy a tömeg miért özönlik,

Mikor tódul, vagy vonul,

Vagy hömpölyög, s még sem ömlik,

Hogy mondjam ezt angolul?


Aki surran, miért nem oson,

Vagy miért nem lépeget?

Mindezt csak magyarul tudom,

S tán csak magyarul lehet... !





4 megjegyzés:

 Erkölcstanhoz segédirodalmak Aki szeretné átnézni amit órán mutattam megyei értéktárba került dolgokat, illetve egy általam összeállított ö...